לפני כמה שבועות דווח בעיתונות הבינלאומית על השקה של בדיקת רוק לאבחון סרטן הערמונית אצל גברים. הבדיקה הזאת היא מעניינת במיוחד, משום שהיא אינה מגלה אם יש לנבדק סרטן אלא מנבאת את הסיכון שלו לחלות מהיום והלאה. המטרה שלה היא להביא גברים בסיכון גבוה אל המרפאות לצורך בדיקה תקופתית, שהיום רבים מדי מזניחים.
מבחינת חברות העוסקות באבחון של סרטן הערמונית, בטיפול בו ובאבחון וטיפול בערמונית מוגדלת שפירה, מדובר בפוטנציאל שוק אדיר.
לפי נתוני משרד הבריאות, סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים בישראל, בדומה למדינות OECD (עיקר התחלואה היא בבני 65 ומעלה) והוא גורם המוות הרביעי בשכיחותו מסרטן. הטיפול בסרטן ערמונית מתקדם עולה למערכת הבריאות העולמית כמעט 25 מיליארד דולר בשנה, מהם 18 מיליארד בטיפולים ניתוחיים, הקרנות, הקרנות מקומיות וניתוחים זעיר פולשניים, וכ-7 מיליארד דולר בתרופות בשנה. שוק התרופות גדל מאוד בעקבות כניסתן של תרופות חדשות (בהן Zytiga שפותחה במקור בחברת Cougar של פרופ' אריה בלדגרין, האקזיט השני שלו לפני קייט פארמה, והיום נמכרת על ידי ג'ונסון אנד ג'ונסון. התרופה הזאת לבדה נמכרה ב-1.2 מיליארד דולר ב-2017.
מאת גלי וינרב