מטרת תיקון הנוהל היא להקל ולצמצם את הדרישות מבתי המרקחת וחדרי התרופות באחזקת מגוון תכשירים משככי כאבים מסוג סמים מסוכנים, תוך התאמה לפרקטיקה הנהוגה ופרוטוקולי הטיפול ושמירה על זמינות תכשירים להבטחת מענה למטופלים אקוטיים מבלי לטרטר אותם בין בתי המרקחת השונים.
סעיף 24 לפקודת הרוקחים [נוסח חדש] התשמ"א-1981 (להלן "הפקודה") קובע כי בית מרקחת חייב להיות מצויד היטב בסמי מרפא ובתרופות הנחוצים, אך אין מעבר לכך הגדרה של התכשירים אשר נדרש שיהיו בבית מרקחת. צוות שהוקם קבע מגוון של תכשירים משככי כאבים המוגדרים סמים מסוכנים אשר חשוב שיהיו בכל בית מרקחת על מנת למנוע טרטור של מטופלים חולים אשר צריכים משככי כאבים באופן דחוף. במהלך השנים בוצעו לנוהל שני עדכונים נוספים להתאמת מגוון והוספת משככי הכאבים המוגדרים סמים מסוכנים.
במסגרת גיבוש המתווה של רגולציה מאפשרת ברוקחות, הועלתה בקשה על ידי בתי מרקחת לעדכן ולצמצם את רשימת המינימום חובה של תכשירים אלה.
ישנם בתי מרקחת וחדרי תרופות אשר אין בהם שימוש ודרישה לתכשירי הסמים המסוכנים משככי הכאבים המוגדרים מלאי מינימום חובה בבתי המרקחת וחדרי התרופות על פי הנוהל. הרוקחים האחראיים בבתי מרקחת ובחדרי תרופות אלה מנהלים את הסמים המסוכנים כמוגדר בתקנות הסמים המסוכנים, התש"ם – 1979 ובהגעת תאריך התפוגה של התכשירים, התכשירים מופקדים בלשכות הבריאות לצורך השמדה.
מנגד, באחריות משרד הבריאות, להבטיח מענה הולם למטופלים וזמינות תכשירים נדרשים למטופלים קשים אקוטיים במינימום טרטור.
כחלק מהתהליך בוצעה התייעצות עם בעלי עניין: קופות החולים ובעלי בתי מרקחת בשוק הפרטי: רשתות סופר פארם ובי דראגסטורס מבית שופרסל וכן הסתדרות הרוקחים ענף בתי המרקחת. בסוף תהליך ההיוועצות הוגדר מתווה אשר יאפשר מתן מענה במספר מישורים: למטופלים ולבתי המרקחת.
עדכון הנוהל מהווה הקלות ברורות ללא הוספה של דרישות רגולטוריות.
שינוי זה צפוי לחסוך במשאבים הן בעלות התכשירים והן בזמן ניהול הסמים המסוכנים על ידי הרוקחים האחראיים בבתי המרקחת ובחדרי התרופות.
קישור לפרסום טיוטת הנוהל להערות ציבור באתר החקיקה הממשלתי
בברכת שבוע טוב
מגר' אלי מרום
סגן מנהל אגף הרוקחות
משרד הבריאות