לק ג’ל כבר מזמן אינו טרנד חולף אלא תעשייה של מיליארדים, שמעצבת את שגרת היומיום של מיליוני נשים וגברים ברחבי העולם. אבל החל מה־1 בספטמבר 2025, עולם הציפורניים באירופה נכנס לעידן חדש: האיחוד האירופי אסר לחלוטין את השימוש ב־TPO (Trimethylbenzoyl Diphenylphosphine Oxide) – שהיה עד כה רכיב מרכזי כמעט בכל פורמולציה של לק ג’ל.
הסיבה? TPO סווג כחומר העלול לפגוע בפוריות (CMR 1B) ולכן נכנס לרשימת החומרים האסורים ברגולציית הקוסמטיקה. האיסור חד־משמעי: לא ייצור, לא שיווק, ולא מכירה של מלאי קיים.
זהו צעד משמעותי של הנציבות האירופית, המשקף את הקשיחות הגוברת ביחס לרכיבים בעלי סיכון בריאותי, גם כשהם חלק משגרת טיפוח יומיומית. יצרניות הקוסמטיקה נדרשות כעת לפתח פורמולציות חלופיות, והן כבר משיקות סדרות TPO-free – לעיתים, תוך שימוש במולקולות חלופיות כמו TPO-L שכרגע אינן אסורות.
אלא שהסיפור לא נגמר ב־TPO , חומרים אחרים בלקי ג’ל, כמו – HEMA ו- Di-HEMA מותרים – אך רק לשימוש מקצועי. מדובר במונומרים אקרילטיים שעלולים לגרום לאלרגיות קשות במגע עם העור, ולכן הרגולציה מחייבת סימון ברור על האריזה של: “לשימוש מקצועי בלבד” ו“עלול לגרום לתגובה אלרגית”. ההנחיה לרופאים ולרוקחים ברורה – יש להדגיש ללקוחות כי שימוש ביתי בחומרים הללו מסוכן, ומריחה לא נכונה עלולה לגרום לסנסיטיזציה לכל החיים.
גם תהליך הייבוש עצמו לא חף מביקורת: מנורות ה־UV/LED המשמשות לקיבוע הלק חושפות את העור לקרינה אולטרה־סגולה. אמנם רמות החשיפה נמוכות יחסית, אך הצטברות לאורך שנים עלולה להגביר סיכון לנזקי עור. מומחים ממליצים ללקוחות למרוח קרם הגנה SPF-30 על הידיים לפני הטיפול או להשתמש בכפפות ייעודיות עם חיתוך בקצות האצבעות.
מבחינה כלכלית, ההחלטה נוגעת בשוק ענק: שוק הלקים באירופה הוערך בכ־4.14 מיליארד דולר בשנת 2023, ושוק מכוני הציפורניים בכ־3.31 מיליארד דולר – כאשר לקי הג’ל הם מנוע הצמיחה המרכזי. ברחבי העולם, שוק לקי הג’ל חצה לאחרונה את רף 6 מיליארד הדולר, וצפוי להכפיל את עצמו עד סוף העשור. ברור אם כן, שהחלטת האיחוד אינה רק עניין של בריאות הציבור – אלא טלטלה של ממש בתעשייה שלמה.
ומה המצב מחוץ לאיחוד?
- שווייץ אימצה את האיסור במקביל לאירופה.
- בריטניה טרם הכריזה על החלטה רשמית, אך מומחים מעריכים שגם היא תלך בכיוון דומה.
- ארצות הברית ואוסטרליה עדיין מתירות את השימוש ב־TPO, והמוצרים נמכרים שם כרגיל.
המסקנה למכוני היופי ולצרכנים ברורה: לוודא שהמוצרים מסומנים ,TPO-free לשמור על שימוש מקצועי בלבד במוצרים עם ,HEMA ולא להזניח את ההגנה מפני קרינת .UV
יופי מבריק – כן. אבל במחיר של בטיחות ובריאות.