תשקיף שטבע פירסמה לקראת הנפקה שהושלמה בשבוע שעבר מגלה כי הרכישה של אקטוויס גנריקה תהפוך את טבע לאחת משלוש החברות הגדולות ב-40 שווקים – ותגדיל את משקל הפעילות הגנרית של טבע במחזור ל-60% ואת החשיפה שלה לשוק האמריקאי
חברת טבע מעריכה שתידרש למכור מוצרים של אקטוויס שמכירותיהם הסתכמו ב–445 מיליון דולר ב–2014 וב–333 מיליון דולר בינואר־ספטמבר 2015. הנתון עולה מתשקיף שטבע פירסמה לקראת ההנפקה של מניות ומניות בכורה עם המרה כפויה בהיקף כולל של 6.75 מיליארד דולר, שהושלמה ביום חמישי שעבר לקראת רכישתה הצפויה של אקטוויס גנריקה תמורת 40.5 מיליארד דולר.
אקטוויס גנריקה ייצרה מכירות של 6.3 מיליארד דולר, ורווח תפעולי של 993 מיליון דולר ב–2014, ומחזור מכירות של 4.6 מיליארד דולר, ורווח תפעולי של 649 מיליון דולר בינואר־ספטמבר 2015. נתונים אלה משקפים רווחיות תפעולית של 14% מהמחזור, שנמוכים מהרווחיות התפעולית של טבע גנריקה, שאותה מנהל סיגורדור אולפסון. חטיבה זו הציגה רווחיות תפעולית של 28.9% מהמחזור בינואר־ספטמבר 2015. אייל דשא, המנהל הפיננסי של טבע הסביר שנתוניה של אקטוויס גנריקה מבטאים את העלאת שווי המלאי שנקנה במסגרת רכישת החברה הבריטית אודן מקנזי על ידי אקטוויס גנריקה ב–2015 לשווי השוק שלו, ואת ההפרשות בגין הרה־ארגון שנעשה כחלק ממכירת חלק מפעילותה האירופית של אקטוויס גנריקה לחברה ההודית אורובינדו. לדבריו, בניכוי גורמים אלה רווחיותה התפעולית של אקטוויס גנריקה אינה שונה מהרווחיות שהיתה בבסיס תמחור העסקה. בנוסף, טבע מציינת שהיא מצפה להפיק חסכונות משמעותיים בעלויות הייצור ובהיקף המסים שתשלם.
מאת יורם גביזון