שלום רב,
משרד הבריאות רואה חשיבות ניכרת בהנגשת שירותי בית המרקחת, טיפול רוקחי וטיפול תרופתי למטופלים באשר הם, לרבות באמצעות פנייה מקוונת לבית המרקחת, הובלה של התרופות על ידי שליחים או אפשרות להצבת תאי מסירה לאיסוף התכשירים על ידי המטופלים באופן עצמי.
רכישה מקוונת הפכה בשנים האחרונות לדרך מרכזית בה צרכנים רוכשים מוצרים. בעולם התכשירים הרפואיים, התנהלות זו מאפשרת למטופל לקבל את התכשירים לביתו, להימנע ממגע עם מטופלים אחרים וחשיפה למחוללי מחלה נוספים, ובכך למנוע סכנה לבריאות הציבור. בנוסף, הקלות והמהירות בהם התכשירים יגיעו לידי המטופל, יזרזו את מהירות תחילת הטיפול ויחסכו זמן וקושי למטופל על ידי ביטול הצורך להגיע לבית המרקחת והמתנה בתור. יתרון נוסף הוא הנגשת התכשירים לאוכלוסיות מוגבלות בהתניידות ושיפור הנגישות שלהן לטיפול רפואי.
עדכון הנוהל מקל בתנאים החלים על בית מרקחת להקים אתר אינטרנט ולאפשר למטופלים לפנות אליו דרך האתר ולבצע רכישה של תרופות מרשם ותרופות ללא מרשם. לאחר מכן בית המרקחת יאפשר למטופל לאסוף את התרופה מבית המרקחת או לקבל את התרופות על-ידי שליח. עם זאת, בית המרקחת יעמוד בדרישות למתן מידע ויעוץ תרופתי למטופל על פי הוראות החוק ונהלי אגף הרוקחות וזאת לצורך מתן מענה רוקחי מלא למטופלים.
מטרת תיקון הנוהל היא להקל ולצמצם את הדרישות מבתי המרקחת העוסקים בשילוח תכשירים וקנביס לבית מטופלים וכן לאפשר הטמעה בארץ של טכנולוגיות מתקדמות כגון תיבות מסירה אישיות ורובוטיקה אשר עדיין לא קיימים בישראל אך קיימים כבר במדינות אחרות בעולם.
עדכון הנוהל מהווה הקלות ברורות ללא הוספה של דרישות רגולטוריות.
מגר' אלי מרום – סגן מנהל אגף הרוקחות.
מגר' מירי טריינין – רוקחת מחוזית לשכת הבריאות ת"א.