שני מחקרים חדשים שפורסמו ב-Nature Mental Health בחנו כיצד גורמים ביולוגיים, קוגניטיביים וחברתיים משפיעים על התפתחות נפשית בילדות ובגיל ההתבגרות. שניהם מבוססים על נתוני מחקר ABCD – אחד המחקרים הגדולים בעולם שעוקב אחרי עשרות אלפי ילדים אמריקאים לאורך שנים.
גורמי סיכון מרובי־תחומים
במחקר הראשון, “Mapping multimodal risk factors to mental health outcomes”, נותחו נתונים של יותר מ-11,000 ילדים כדי לגלות אילו גורמים מנבאים סימפטומים נפשיים בהווה ובעתיד. החוקרים שילבו מידע סביבתי, משפחתי, קוגניטיבי ומוחי.
הממצא הבולט היה כי קונפליקטים בין-אישיים, כמו מתיחות במשפחה, ריבים עם חברים או תחושת דחייה חברתית, הם הגורם החזק ביותר הקשור למצוקה נפשית. גורמי מין וגיל השפיעו גם הם, אך במידה פחותה.
באופן מפתיע, המדדים הנוירולוגיים (סריקות מוח ודימות מבני) סיפקו מידע חלש יחסית – כלומר, המבנה המוחי לבדו אינו מנבא טוב את מצב הנפש. המודלים שפיתחו החוקרים הצליחו להסביר כ-40% בלבד מההבדלים בין הילדים, ובתחזיות לטווח ארוך, רק 10-17%. המשמעות: הנפש מושפעת ממערך מורכב של גורמים, בעיקר סביבתיים, שהמדע עדיין מתקשה למדוד במדויק.
חוויות דמוי פסיכוטיות אצל ילדים
המחקר השני, “Cognitive and global morphometry trajectories as predictors of persistent distressing psychotic-like experiences in youth”, התמקד בילדים שחווים חוויות דמוי פסיכוטיות, מחשבות או תחושות יוצאות דופן שאינן בהכרח פסיכוזה, אך עלולות להצביע על סיכון עתידי.
נבדקו שלוש קבוצות: ילדים עם חוויות מתמשכות ומטרידות, ילדים עם חוויות זמניות, וילדים ללא חוויות כאלה.
נמצא כי הילדים בקבוצה הראשונה הראו לאורך זמן ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ובמדדי מבנה מוחי (כמו נפח המוח ועובי קליפת המוח), בהשוואה לאחרים. נראה כי השינויים הקוגניטיביים והמוחיים משקפים מסלול התפתחות שונה, כזה שמתחיל מוקדם וממשיך להשפיע על הבריאות הנפשית בהמשך.
שילוב בין שני הממצאים
כאשר משלבים את שני המחקרים מתקבלת תמונה רחבה וברורה יותר:
- הסביבה המשפחתית והחברתית היא גורם מכריע בהתפתחות נפשית. ילדים הגדלים בסביבה מתוחה או מנותקת נמצאים בסיכון גבוה יותר למצוקה נפשית.
- תפקוד קוגניטיבי יציב ומבנה מוחי תקין עשויים לשמש כסימני הגנה, אך הם מושפעים בעצמם מגורמים סביבתיים.
- יכולת החיזוי עדיין מוגבלת, כלומר, גם עם כל המדידות המתקדמות, אין כיום דרך מדויקת לחזות מי יפתח בעתיד הפרעה נפשית.
- יחד עם זאת, ניתן לזהות “מסלולי סיכון” מוקדמים, שילוב של ירידה קוגניטיבית, שינויים מבניים במוח, וקונפליקטים סביבתיים-חברתיים שעשויים להצביע על צורך בהתערבות מוקדמת.
המשמעות המעשית
המסר הברור משני המחקרים הוא שיש להסתכל על בריאות הנפש של ילדים במבט הוליסטי : לא רק דרך המוח, אלא גם דרך הבית, בית-הספר, והקשרים החברתיים. תמיכה משפחתית, סביבה יציבה, ומעקב קוגניטיבי יכולים לעזור לזהות מוקדם ילדים הזקוקים לעזרה – עוד לפני שהקושי מתפתח להפרעה.