אנא סובבו את הטלפון שלכם.

יצירת
קשר

לקבוצת
הפייסבוק

עמוד הביתמאמריםGSL בעולם – הנתונים ומהם אומרים

GSL בעולם – הנתונים ומהם אומרים

מגמת המעבר של תרופות ללא מרשם למכירה על מדפים הולכת ותופסת תאוצה ברחבי העולם. הפריצה מחוץ לארה"ב החלה באנגליה ב- 1970 והמשיכה למדינות נוספות כמו דנמרק, נורבגיה, הולנד, יפן וגם ישראל.

בכל מדינה מוטמע התהליך בקצב שונה, על פי דפוסי התרבות העסקית, הפוליטית והתנהלות של השוק שלה, תוך כדי פיתוח חסמי זהירות בכל הקשור למוצר, שהוא בהגדרתו "תרופה", לצורך הצבתו על מדף וו כמוצר צריכה לכל דבר ועניין.

 

בריטניה

 

  • שנות השבעים – התהליך איטי. חלוקה ל-POM , P,GSL (List A&B ).
  • שנת 2001 – שחרור הקפאת מחירי המינימום של תרופות OTC (Retail Price Maintenance). התהליך תופס תאוצה. הוספת מוצרים ל-GSL (List C).
  • החל בשנת 2002 – הגדלת התמיכה מצד הממשלה להרחבת הטיפול העצמי וזמינות גבוהה יותר לתרופות.
  • בגלל החסם הבטיחותי של אריזות קטנות, מתרגל הצרכן לרכוש תרופות OTC בתדירות גבוהה יותר.
  • שנת 2003 – השוק נמצא בגידול (4.1%) לאחר שנים של סטגנציה.
  • ה-GSL הביא לצמיחת הקטגוריות: הפסקת , ושטיפות פה.

תובנה מהפכנית בשוק! מהלך של הורדת מחירים בשוק ה-OTC אינו מגדיל את השוק, כי אם להפך – הוא יכול להוביל להקטנת היקפי המכירות. ולהצטברות תרופות שפג תוקפן

 

דנמרק

 

  • אוקטובר 2001 – מעבר ל-GSL. חסם בטיחות: מוצרים בארון זכוכית/ מאחורי הזבן.
  • GSL מגיב באמביוולנטיות לשוק: השפעה שלילית מאפיינת את שוק האנלגטיקה (השפעת מלחמת מחירים), ואילו את הקטגוריות של הפסקת עישון ותוספי תזונה מאפיינת השפעה חיובית.
  • 2003 – האטה בגידול השוק (2.4%) לצד צמצום פער המחירים בין בתי המרקחת לשאר השוק (לדוגמה, באוקטובר 2001 היה פער של 14%, וביוני 2002 – פער של 6.5%).

 

תמונה 1: מדפי GSL בתוך ארון זכוכית ברשת שיווק דנית

 

 

תמונה 2:
מימין: שיטה נוספת של מכירת תרופות GSL ברשת שיווק דנית. התרופות נמצאות בקופה והבחירה נעשית על ידי הצגת כרטיסיה המייצגת את התרופה הנבחרת

משמאל: דרך יצירתית להעמדת ארון זכוכית המכיל תרופות GSL

 

נורווגיה

 

  • נובמבר 2003 – אושר המעבר ל-GSL (NRT כבר עבר בינואר 2003).
  • חסם בטיחות: מוצרים נמכרים בארון סגור/ מאחורי הדלפק. איסור תעמולה ב-POP שאינו בית מרקחת.
  • עוצמת מאבקם ואיתנות מעמדם של הרוקחים גרמו לסירובן של חברות התרופות לספק מותגים מובילים ל-POP שאינו בית מרקחת (אלא רק תחליפים גנריים חדשים). מהלך זה בא לסיומו עם התערבותה של הממשלה להבטחת התחרות בשוק. מכאן והלאה סיפקו החברות את המותגים לכל רשתות השיווק.
  • שנת 2004 – מעבר ל-GSL מלא, מהלך שהגביר את מכירתם של המותגים המובילים וזו חיפתה על הירידה החדה (35%-) בהיקף המכירות בבתי המרקחת. שני אלמנטים אלו הסתכמו בתמונה אופטימית של גידול.
  • עם הפנים לשנת 2005 – נכונות רבה יותר מצד הרוקחים לשוב ולשתף פעולה, תוך לימוד השימוש בכוח המדף והייעוץ המקצועי.
  • נובמבר 2003 – אושר המעבר ל-GSL (NRT כבר עבר בינואר 2003).
  • חסם בטיחות: מוצרים נמכרים בארון סגור/ מאחורי הדלפק. איסור תעמולה ב-POP שאינו בית מרקחת.
  • עוצמת מאבקם ואיתנות מעמדם של הרוקחים גרמו לסירובן של חברות התרופות לספק מותגים מובילים ל-POP שאינו בית מרקחת (אלא רק תחליפים גנריים חדשים). מהלך זה בא לסיומו עם התערבותה של הממשלה להבטחת התחרות בשוק. מכאן והלאה סיפקו החברות את המותגים לכל רשתות השיווק.
  • שנת 2004 – מעבר ל-GSL מלא, מהלך שהגביר את מכירתם של המותגים המובילים וזו חיפתה על הירידה החדה (35%-) בהיקף המכירות בבתי המרקחת. שני אלמנטים אלו הסתכמו בתמונה אופטימית של גידול.
  • עם הפנים לשנת 2005 – נכונות רבה יותר מצד הרוקחים לשוב ולשתף פעולה, תוך לימוד השימוש בכוח המדף והייעוץ המקצועי.

 

שווקים לקראת מעבר ל-:GSL

 

הולנד

 

  • שנת 2003 – רפורמה רדיקלית להפחתת הוצאות הב (לרבות הפחתה בהגבלת מכירת OTC).
  • איתות של צעד ראשון למעבר ל-GSL – ניצנים של מוצרים נראים על המדפים.

 

יפן

 

  • שנת 2003 – דצמבר: הכרזת משרד הבריאות, העבודה והרווחה על אפיונן מחדש של 350 תרופות OTC והתארגנות לקראת מעבר ל-GSL הצפוי בשלהי 2004.

 

 

מה מקומו של הרוקח בעקבות השינוי הדרמטי?

 

נתונים מראים, שמלבד בארה"ב נשאר בית המרקחת הערוץ העיקרי למכירת תרופות OTC.

 

 

Source: AESGP (Euromonitor, 2003 data)

 

לסיכום, ה-GSL היא מגמה שאין אפשרות למנוע אותה במדינות בהן יש שוק תרופות OTC, בפרט כשהשוק פורה. למרות החשש הכבד של גורמים רבים, הכוח המקצועי והשיווקי של הרוקחים הוכיח את עצמו והוא נותר חזק ומהווה שחקן משמעותי ביותר.

 

הכותבת: אסתי רוזן מנכ"ל נובארטיס OTC, מנהלת איזור אגן הים התיכון

 

מקורות:

  1. PharmaFocus
  2. AESGP (Euromonitor, 2003 data)
  3. UK – Pharmaceutical Market, August 2004, PAGB
  4. Netherlands – Pharmaceutical Market, November 2004
  5. PharmaFocus
  6. AESGP (Euromonitor, 2003 data)
  7. UK – Pharmaceutical Market, August 2004, PAGB
  8. Netherlands – Pharmaceutical Market, November 2004

 

 

 

 

מאמרים נוספים

לא נמצאו כתבות באותו נושא..

עדכוני רישום

חיפושים מובילים

וובינרים קרובים

  • 21:20 – 21:00
    "Dayvigo מנגנון פעולה חדש לטיפול בנדודי שינה (אינסומניה)"

 

  • 21:50 – 21:30
    "שיפור ושימור יכולות קוגניטיביות – מה חדש בעולם תוספי התזונה?"
לפרטים נוספים והרשמה
  • אטופיק דרמטיטיס – מי המטופלים שלנו?

 

  • טיפולים מקומיים – איזה טיפול, כמה זמן, ובאיזה מקום?

 

  • טיפולים סיסטמיים – למי, מתי, ואיזה?
לפרטים נוספים והרשמה
  • מולקולה חדשה מסוגה – קו-אגוניסט ארוך פעולה של הקולטנים ל GLP-1 ו GIP
  • הצגת תוצאות מחקרי ה SURPASS
  • יעילות התרופה בירידה במדדי HbA1c ובמשקל
  • פרופיל בטיחות
  • גישות לטיפול במחלת ההשמנה
  • הצגת תוצאות מחקרי הSURMOUNT
  • יעילות התרופה בהורדה במשקל
  • פרופיל בטיחות
לפרטים נוספים והרשמה

אישור הרשמה

תודה על הרשמתך

ברגעים אלה נשלח אליכם מייל אישור הרשמה. להפעלת חשבונך באתר, יש ללחוץ על קישור זה.

הנתונים שסיפקת במהלך הרישום נבדקים כעת מול מאגר רישוי המקצועות הרפואיים במשרד הבריאות. בתום הבדיקה תתקבל הודעה בהתאם.

תוכן למנויים

תוכן זה ניתן להצגה
לאנשי / נשות
צוות מקצועי בלבד

לכניסה למערכת:

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

,אם הינכם עובדי מקצועות הבריאות
.עדכנו זאת בחשבונכם האישי

אם לדעתך נפלה טעות, ניתן ליצור קשר עם צוות האתר דרך עמוד יצירת הקשר

כניסת מנויים רשומים

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

בלחיצה על כניסה אני מאשר\ת את הסכמתי לתנאי האתר ולמדיניות הפרטיות