אנא סובבו את הטלפון שלכם.

יצירת
קשר

לקבוצת
הפייסבוק

עמוד הביתמאמריםאוטומציה בבית המרקחת – פגיעה בענף הרוקחות?

אוטומציה בבית המרקחת – פגיעה בענף הרוקחות?

האוטומציה מגיעה לבית המרקחת. מערכות (APM (Pharmaceutical Automated Product Machine, פזורות כבר בבתי המרקחת בארה"ב ברשתות כמו  Longs, Duane Reade, Safeway, Kmart, Walgreens . עלותה של מערכת כזו נעה בין 65,000 ל-95,000 דולר, ויש כבר חברות המפתחות מערכות זולות יותר.

 

כיצד פועלת מערכת APM?

המערכות בארה"ב עובדות על מרשמי המשך (refill – מילוי): בפעם הראשונה, מקבל הלקוח את המרשם המקורי מהרוקח, נרשם לשירות ה"קיוסק" ומקבל את מרשמי ההמשך או המילוי שלו ישירות מהקיוסק האוטומטי, גם כשהרוקח לא נמצא ועמדת בית המרקחת סגורה. הלקוח יכול גם להזמין את מרשם המילוי מהרוקח במייל או בפקס וחבילת התרופות תחכה לו במכונת האיסוף.

ללקוח יהיה מספר זיהוי אישי, הוא ישלם בכרטיס אשראי וחבילת התרופות שהוכנה מראש תנופק לו באמצעות הקיוסק תוך דקה או שתיים. המערכת מבוססת על קידוד מספרי, סקנרים שמתאימים בין כרטיסו האישי של החולה לתרופות. מפתחי המערכת טוענים כי היא מאובטחת כמו מערכות הכספומטים בבנקים. היתרונות: לא צריך לעמוד בתור והלקוח יכול להגיע בכל שעה שנוח לו.

בבדיקה שנערכה באחד מבתי המרקחת השייך לרשת בדרום קליפורניה, נרשמו 500 לקוחות בחודש לשימוש במערכת האוטומטית לניפוק תרופות. רשתLongs   דיווחה ש-700 לקוחות נרשמו למערכת ב-3 חנויות במשך חודשיים, מה שמהווה כ-10% ממרשמי ההמשך/מילוי באותן חנויות. עיקר התרופות היו לשימוש כרוני: ויאגרה, תרופות לבלוטת התירואיד, גלולות וכד'.

 

 

המצדדים באוטומציה טוענים שהשימוש במכשירים יפנה יותר זמן לייעוץ רוקחי ולמתן תשובות לשאלות של לקוחות. המומחים לאוטומציה מציינים שהסכנה הגדולה לב הציבור שטמונה בטעויות אנוש, אינה קיימת במערכת האוטומטית, שכן הסיכוי שלה לטעות הוא אפסי.

מנגד, הוגשה בקליפורניה תביעה ע"י הוועד להגנה על הרוקחות לעצירת התקנת ה"קיוסק" בבתי המרקחת. אחת הטענות הייתה כי המערכת שוברת את הקשר בין הרוקח ללקוח. בסקר שנערך בחודש ספטמבר השנה נשאלו 149 רוקחים מה דעתם על ה"קיוסק". 67.8% מתוכם התנגדו לו נחרצות, 12.1% התנגדו, ורק 13.4% היו בעד. השאר היו אדישים או בעלי דעה אחרת. החשש העיקרי של הרוקחים הוא שמרשמי המילוי הם הסנונית הראשונה, ואחר כך ינפקו גם את המרשם הראשוני בקיוסק.

 

בארה"ב קיימת גם מערכת נוספת – "קיוסק בשירות עצמי". במערכת זו יכול הלקוח לדבר עם רוקח on line, כאשר הרוקח רואה את הלקוח בנקודת המכירה או בעמדת הקיוסק באמצעות מצלמה ומדבר איתו. מערכת העברת הנתונים, הקול והתמונה מאובטחת.

בארה"ב מותקנות כבר 60 עמדות כאלו בבתי חולים, ב ובמפעלים. המדובר בתרופות ללא מרשם שהם P, או בתכשירים אחרים הדורשים ייעוץ והכוונה. לאחר קבלת הייעוץ מהרוקח יכול הלקוח לקבל את התרופות ישירות אליו הביתה או לאסוף אותן בכל אחת מעמדות האיסוף (ה"קיוסק") של אותה רשת.

 

מה אומרות על כך הרשויות בארה"ב?

 

ועדת הרוקחות בקליפורניה הגישה לאחרונה תקנות להצבת "קיוסק" לניפוק מרשמי המשך. בית מרקחת רשאי להציב מכשיר לניפוק מרשמי המשך בתנאים הבאים:

  • הלקוח בוחר להשתמש במכשיר.
  • המכשיר מותקן סמוך לבית מרקחת.
  • במכשיר קיימת אפשרות לזהות את הלקוח ולנפק רק את חבילת התרופות המיועדת לו.
  • המכשיר אינו מאפשר לאנשים זרים גישה להוספת/לקיחת תרופות.
  • בית המרקחת מאפשר ללקוח התייעצות עם רוקח במידת הצורך (אפשר גם באמצעות טלפון או אמצעי אחר).
  • הרוקח אחראי למרשמים המאוחסנים במכשיר.
  • בית המרקחת לא ישתמש במכשיר כאשר הרוקח קבע שיש צורך בהתייעצות עם רוקח.

 

ועדות רוקחות במדינות רבות בארה"ב אישרו את הצבת ה"קיוסק" תחת מגבלות, בבתי המרקחת בשלב זה, לתקופת ניסיון. נראה שבארה"ב, שבה 14% ממכירות תרופות המרשם בשנה שעברה נעשו באמצעות הזמנות בדואר, הצורך בקיוסקים כאלו למרשמיrefill  הוא ברור. צורך זה איננו עומד בסתירה לקריאה שיצאה מקרב הרוקחים בארה"ב: Be Aware, Take Care – Talk to your Pharmacist.

 

האם יש מקום ל"קיוסקים" לניפוק תרופות גם בישראל?

 

בארץ לא התקבלה ההצעה למכור תרופות ללא מרשם רופא, שלא בבתי מרקחת, באמצעות אוטומטים. באשר לתרופות מרשם, הבעיות הן שונות. העובדה שאין לנו כרגע מערכת של מרשמי מילוי, לא תאפשר לחולה הכרוני לקבל את התרופה במערכת האוטומטית, אלא אם יפתחו מערכתrefill  דומה למערכת האמריקאית. אז נצטרך להתמודד עם שאלות כמו החלפות גנריות – מי יסביר לחולה שמדובר באותה תרופה? זאת, בנוסף לשאלות שבהן מתחבטים כרגע בארה"ב – מה עם שימת דגשים בניפוק, הסבר נוסף על תופעות לוואי, וכו'.

כיום יש לנו בארץ אוטומציה מסוג שונה, שכבר קיימת במספר קטן של בתי מרקחת. הכוונה למערכות אוטומטיות לליקוט תרופות המבוססות על רובוט מלקט. הליקוט חוסך זמן לרוקח ומפנה לו זמן לייעוץ. הבעייתיות היא בפתיחת אריזות שלא ניתנת לביצוע ע"י הרובוט, וב"החלפות" גנריקה שלא תמיד הרובוט יכול לבצע.

 

שירות אחר הוא האל-תור לקיצור זמן ההמתנה: ברשת סופרפארם מועבר המרשם לבית המרקחת עם כניסת הלקוח לחנות; עם סיום קניותיו ממתין לו המרשם המוכן בבית המרקחת; הליקוט במקרה זה  נעשה ע"י עובדי בית מרקחת והניפוק מבוצע ע"י הרוקח; את הקלדת המרשם מבצע עובד בית המרקחת. כך נחסך זמן רוקחי יקר ולרוקח מתפנה זמן לייעוץ רוקחי.

 

אבל גם ללא אוטומציה אנחנו יכולים לייעל את השירות ללקוח, בעיקר במרשמי ההמשך: בקשו מהלקוח להשאיר את מרשמי ההמשך בבית המרקחת; בשעות הלא עמוסות לקטו את התרופות והניחו אותן בשקית ניפוק סגורה עליה חתום הרוקח המלקט בתאריך המרשם; צרו קשר עם הלקוח והזמינו אותו לקבל את התרופות בבית המרקחת ללא תור; את הניפוק יבצע רוקח שיבדוק שוב את שקית הניפוק בעת מתן התרופות. כך בכל מצב נתון עומד רוקח מול החולה ונותן הסבר על התרופות.

 

האם יש מקום להתנגד לאוטומציית בית המרקחת? אני טוען שלא. זהו תהליך שהתרחש כמעט בכל הענפים בשוק ומגיע לבית המרקחת באיחור. הקידמה במהותה נועדה לקדם. צריך יהיה ללמוד את המודל האמריקאי ולראות כיצד ניתן ליישמו בישראל. הזמן שיתפנה לרוקח יופנה לייעוץ מקצועי ללקוח. זה ידרוש מהרוקח התמקצעות ויישום הידע הנרכש לשירות החולה. אין תחליף למפגש רוקח-לקוח והוא חלק מהטיפול הרפואי.

 

הערה: הדעות המובעות במאמר זה הינן דעותיו האישיות של המחבר

 

עומר פורת רוקח, B.Pharm  M.Sci

 

מקורות:

Will ATM replace you? Drug Topics; October, 2005 

 

 

 

מאמרים נוספים

logo_huji
קורסים חדשים מטעם המדור ללימודי המשך - ביה"ס לרוקחות, האוני' העברית ירושלים
    רוקח/ת נכבד/ה,   להלן רשימת הקורסים החדשים לשנת תשע"ח מטעם המדור ללימודי המשך, בית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית.   נפתח...
ph-general-thumbnail
עידכונים מרשויות הבריאות
משרד הבריאות הגרמני מוסיף אזהרה ע"ג אריזת תכשירים מכילי ביתא קרוטן  לאחרונה הזהיר משרד הבריאות הגרמני (ה-BfArM) לגבי הסיכון בשימוש בתכשירים המכילים...
israel knesset
הודעות ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בעקבות פרשת האלטרוקסין
       בעקבות "פרשת האלטרוקסין": חברות התרופות יחויבו לקיים מעקב על תופעות לוואי ולדווח למשרד הבריאות    12 ביוני...
ph-general-thumbnail
הרוקח הממונה בחברת התרופות
החקיקה הישראלית מעניקה סמכויות נרחבות ומטילה אחריות נכבדת על "הרוקח הממונה", האחראי על הקשר בין חברת התרופות (בעלת רישום או יבואנית במסלול הייבוא...

עדכוני רישום

חיפושים מובילים

וובינרים קרובים

  • אטופיק דרמטיטיס – מי המטופלים שלנו?

 

  • טיפולים מקומיים – איזה טיפול, כמה זמן, ובאיזה מקום?

 

  • טיפולים סיסטמיים – למי, מתי, ואיזה?
לפרטים נוספים והרשמה
  • מולקולה חדשה מסוגה – קו-אגוניסט ארוך פעולה של הקולטנים ל GLP-1 ו GIP
  • הצגת תוצאות מחקרי ה SURPASS
  • יעילות התרופה בירידה במדדי HbA1c ובמשקל
  • פרופיל בטיחות
  • גישות לטיפול במחלת ההשמנה
  • הצגת תוצאות מחקרי הSURMOUNT
  • יעילות התרופה בהורדה במשקל
  • פרופיל בטיחות
לפרטים נוספים והרשמה
  • 21:20 – 21:00
    "המרגיע הבינלאומי – תפקיד המגנזיום במערכת העצבים המרכזית"
  • 21:50 – 21:30
    "מיומנו של רוקח קליני, התערבויות רוקחיות הלכה למעשה. חלק שלישי"
לפרטים נוספים והרשמה
  • 20:50 – 20:30
    "כבדהו וחשדהו – גישה מאוזנת לטיפול מושכל באופיואידים"

 

  • 21:20 – 21:00
    "פטריית עור ופצעים בפה – הטיפול האידיאלי"

 

  • 21:50 – 21:30
    "טיפול תרופתי חדש בהפרעה בזקפה-חדשנות והזדמנות"
לפרטים נוספים והרשמה

אישור הרשמה

תודה על הרשמתך

ברגעים אלה נשלח אליכם מייל אישור הרשמה. להפעלת חשבונך באתר, יש ללחוץ על קישור זה.

הנתונים שסיפקת במהלך הרישום נבדקים כעת מול מאגר רישוי המקצועות הרפואיים במשרד הבריאות. בתום הבדיקה תתקבל הודעה בהתאם.

תוכן למנויים

תוכן זה ניתן להצגה
לאנשי / נשות
צוות מקצועי בלבד

לכניסה למערכת:

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

,אם הינכם עובדי מקצועות הבריאות
.עדכנו זאת בחשבונכם האישי

אם לדעתך נפלה טעות, ניתן ליצור קשר עם צוות האתר דרך עמוד יצירת הקשר

כניסת מנויים רשומים

עדיין לא נרשמת? להרשמה לאתר

בלחיצה על כניסה אני מאשר\ת את הסכמתי לתנאי האתר ולמדיניות הפרטיות